A tachográf számtalan kamionos és teherautós életét keseríti meg akkor, ha rossz körülmények között kell vezetni, netán határidőre kell eljuttatni valamit a kívánt célig.
A tachográfra márpedig alapesetben nem negatívumként kell tekinteni, lévén a sofőrök és a forgalom többi résztvevőjének biztonságát szolgálja azáltal, hogy előírja például a pihenés idejét, valamint sebességkorlátozást ró a járműre, amivel így elkerülhető a gyorshajtás.
A tachográffal való trükközés bár még ma is nagyon gyakori, a modern, digitális berendezéseknek köszönhetően már korántsem történik annyi és olyan mértékű visszaélés, mint évekkel ezelőtt.
A sofőröket elriasztják ettől a gyakori ellenőrzések, valamint az is, hogy elképesztő mértékű büntetéseket kell megfizetniük abban az esetben, ha manipulálják a készüléket.
Hogy az autómentősöket érinti-e ez a probléma? Természetesen igen, de csak abban az esetben, ha 3,5 tonnánál nagyobb súlyú járművel hajtunk végre autómentést. Ilyen esetekben az autóba feltétlenül kell tachográfot szereltetni, máskülönben nagyon súlyos bírságokra számíthatunk a hatóságok részéről.
Természetesen konkrétan az autómentéseket általában ez nem befolyásolja. Kivételt képezhet ez alól, ha forgalmasabb napok vannak, és túl sok a baleset – ezáltal az autómentő folyamatosan úton van –, de mivel az autómentések jelentős része 100-150 kilométeres körzeten belül történnek, avagy 2-3, legfeljebb 4 óra alatt még a legsúlyosabb esetek is letudhatók, ezért a sofőröknek jut idejük a kötelező pihenésre és az egyéb szabályok, illetve előírások betartására.
Gépszállítás és egyebek szállítása esetén természetesen a tachográf már okozhat problémákat, így a menetidőbe és a határidőbe mindig számoljuk bele a készülék által megkövetelt kritériumokat.